Mediakonsulterna har varit vår kreativa partner rörande vår hemsida och marknadsföring online i snart 10 år.
Marcuskräftan - Östergötlands modernaste skaldjursproduktion
Marcuskräftan - Östergötlands modernaste skaldjursproduktion
Allt började år 1967, farmor Karin och farfar Marcus flyttade till Väderstad och öppnade en egen liten favörbutik, där de bland annat började sälja egna färdigkokta kräftor.
Deras son Kjell-Marcus växte upp och uppfostrades inom och av handlare och det var för honom ett självklart val att fortsätta driva butiken på orten efter sina föräldrar. Mediakonsulterna hjälper företag att växa med hjälp av digital marknadsföring.
På 90- och 00-talet växte populariteten även utanför Väderstads gränser och människor började åka långväga för att få köpa ett kilo av farmor Karins kräftor. Sedan år 2011 det är Mathias, den tredje generationen handlare som axlat ansvaret över Marcuskräftan. Mathias är liksom sina företrädare uppfostrade inom handlarkulturen och dess karakteriserade drag, kvalitet och tradition är något som genomsyrar Marcuskräftan. Det gedigna stycket historia som ligger bakom bolaget är något som tas på stort ansvar utav Mathias.
Mediakonsulterna hjälper företag att växa med hjälp av digital marknadsföring. Vi hjälper med strategi, leverans och rapportering/analys. Med Marucskräftan har vi gjort en resa som tog grund i varumärket och omfattar en helhet av profil, system och marknadsföring. Marcuskräftan har arbetat tillsammans med Jonathan Lemethy som Account Manager.
Bakgrund
Genomförande
Mediakonsulterna började med intervju av personal hos Marcuskräftan för att kartlägga behov av systemet. Front end delen och slutkundsupplevelsen bygger på Mediakonsulternas egna e-handelsplattform men man anpassade back-end delen och orderhanteringen till Marcuskräftans behov. Tack vare vårt egna ramverk kunde vi snabbt få en grund på plats och börja anpassa orderflödet till Marcuskräftan.
Parallellt med detta jobbade vi även med identiteten och vi känner att en före och efter presentation av logotyp och material bäst beskriver hur vi förvandlade Marcuskräftans identitet från kvalitetskräftor till skaldjursfabrik av absolut högsta klass.
I samarbete med Johanna Demir producerades även en helt ny bildbank med foton och videor som andades samma lyxiga känsla som den grafiska identiteten.
Redan för 10 år sedan såg Marcuskräftan nyttan i Google AdWords (som det hette då). Vi har därefter utvecklat annonsering och marknadsföring allt efter som att landskapet av plattformar och annonsformat har förändrats. Vi utgår från vår mediarådgivning där vi hjälper till med strategi och planering av årets marknadsföringsaktiviteter.
Tillsammans sätter vi en årsplan för marknadsföringen och utgår från ramverket See-Think-Do-Care så att vi ser till hela kundresan. Med planen som grund producerar vi sedan innehåll för hemsida och marknadsföringskanaler. Annonsering sker med olika budskap och mål beroende på var i kundresan mottagaren befinner sig. Varumärkesbyggande aktiviteter kompletteras med konverterande aktiviteter.
Resultatet av kampanjer och aktiviteter analyseras sedan och vi jobbar då med tydlig rapportering av överenskomna nyckeltal så att Marcuskräftan enkelt kan följa resultatet av sina investeringar. Vi tolkar data och kommer med förslag på förändringar och åtgärder löpande under året och vi har även ett kontinuerligt arbete med konverteringsoptimering av hemsidan för att effekten av marknadsföring ska bli så stor som möjligt.
Resultat
Augusti är en viktig månad
för Marcuskräftan.
"Vi är mycket nöjda och ser med glädje fram emot fler lukrativa år. "
Det är den månad som kräftan är som godast och den månad som Marcuskräftan har störst omsättning. Mediakonsulterna följer besökarflödet väldigt noga under denna period och en tydlig ökning i besökarflödet på hemsidan är oerhört viktigt för att bibehålla den tillväxten som Marcuskräftan tänkt sig.
Augusti 2019
Visade besökarantalet denna månad 6915 besök på hemsidan.
Augusti 2020
Visade vi redan här en stor ökning i besök till 9883 på hemsidan.
Augusti 2021
Blev ett riktigt rekordår och besökarflödet har mer än tredubblats på 3 år, 18865 personer har besökt sidan. Där 60% kommer från sökmotorn Google.
Nu är det inte bara besökarantal som är relevant för Marcuskräftan utan såklart köp i webshoppen och i butiken. Det mäter vi bäst genom att titta på omsättningen som även den har ökat med mer än 300% de senaste två åren för Marcuskräftan.
Ett otroligt roligt uppdrag som vi känner en stor ära att få vårda och utveckla. Speciellt när resultatet av den digitala marknadsföringen så tydligt går i linje med vår egen vision om att ”Hjälpa företag att växa!”
Tack Mathias för förtroendet under det senaste decenniet, nu ser vi fram emot att fortsätta resan framåt!
"Även en stor eloge till Jonathan Lemethy som på ett personligt plan alltid gör det lilla extra så vi ska känna oss nöjda och välkomna!"
Måndag - torsdag
08.00 - 17.00 *
Fredag
08.00 - 15.45
Lunchstängt
12.00 - 13.00
* Onsdag: 08.00 - 16.00