HR & Rekryterings­utmaning som vi löste utifrån ett marknads­perspektiv

Vinnergi - Strävar efter att göra världen lite bättre

Det har varit ett uppvaknande för vårt ledarskap, och genererat 75 anställningar enbart genom ’’Rekryterings­raketen 2022’’ som vi kallade detta samarbete för. 

Vad har vi gjort?


  • Marknadsrapport
  • Karriär / rekryteringsrapport
  • Huvudrapport
  • Lokala rapporter
  • Google retargeting
Mediakonsulterna Mediakonsulterna

Bakgrunden till rekryteringsraketen 2022

Efter ca 1,5 år som kund hos Mediakonsulterna så fick jag ta över ansvaret för Vinnergi och deras tjänster hos oss som initialt enbart var olika Google Data Studio-rapporter för olika ändamål.

Efter några möten med Alexander där han pratade om Vinnergis visioner och framtidsplaner så kom vi att signera ett avtal vi kom att kalla Rekryteringsraketen 2022. Det var ett paket där vi skulle skapa en Google Data Studio-rapport som kunde påvisa ifrån vilka kanaler de fick in sina jobbansökningar ifrån. Utöver det så kunde vi se vilken arbetschef som hade anställt personer inom olika arbetsområden för Vinnergi.

Genomförande

Mediakonsulterna har skapat 2 rapporter åt Vinnergi en marknadsrapport och en rekryteringsrapport. Syftet med dessa är att visa vilken synlighet Vinnergi har som bolag, hur siffrorna relaterar i form av affärer, vilka jobbannonser tittar kandidater mest på och hur långt kommer man i funneln. Vi ser detta ur ett marknadsperspektiv istället för ett standard rekryteringsperspektiv.

Teamtailor är något som Vinnergi använder sig utav och där finna all data men Mediakonsulternas roll var att smala ner all data så det var tydligare för alla chefer på Vinnergi.

Dessa rapporter ger även Alexander (Marknadschef på Vinnergi) feedback på hur bra jobbannonserna är skrivna och om något måste justeras.

I många fall så kräver detta arbete en massa anställda som tar fram och arbetar med olika rapporter och uppföljningar men Alexander och vi på Mediakonsulterna har lyckad digitalisera detta till ett mycket enklare och smidigare system.

Blickar vi framåt mot framtiden så ska vi skapa en kvartalsrapport med lite andra KPIer för Vinnergi som cheferna kan gå igenom då vi har mycket data till hands nu och kan se saker ut ett längre perspektiv än ett par veckor.

Mediakonsulterna har skapat 2 rapporter åt Vinnergi en marknads­rapport och en rekryterings­rapport. Syftet med dessa är att visa vilken synlighet Vinnergi har som bolag.

Mediakonsulterna

Resultat

Resultatet av vårt samarbete har varit väldigt positivt!

Det har varit ett uppvaknande för vårt ledarskap, och genererat 75 anställningar enbart genom ’’Rekryterings­raketen 2022’’ som vi kallade detta samarbete för. Vinnergi ska återigen bli dubbelt så stora och vi fortsätter jobbade vidare med dessa redskap vi skapat tillsammansMen vi stannar inte här! Vinnergi ska återigen bli dubbelt så stora och vi fortsätter jobbade vidare med dessa redskap vi skapat tillsammans. Fokus­områden framöver kommer vara inom Telekom, Energi och Fastighets­branschen. Något som ska lyftas fram är att detta började som en smått galen idé under ett väldigt energirikt möte där hela vårt team fick kavla upp ärmarna och lösa det tillsammans! Och det är ofta så vi jobbar på Mediakonsulterna, dyker det upp en utmaning så löser vi det ihop i många fall.

Kontakta gärna den ansvariga för det här projektet om ni vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med era specifika behov.

Emil Ljung | Account Manager Emil Ljung | Account Manager

Account Manager

Emil Ljung

Jag brinner för utveckling, både när det kommer till mig själv och mina kunder. Jag tänker utanför boxen och inkommer gärna med tankar och idéer på hur vi kan avancera framåt och skapa bättre resultat. 

Du kan också kontakta mig via formuläret nedan!